دسته‌بندی نشده

آیا به یک کوچ شغلی نیاز دارم؟

کوچ شغلی

کوچ شغلی چیست؟

کوچینگ شغلی به طور کلی یک رویکرد راه حل محور است که شامل کار کردن با افراد یا مراجعین جهت برداشتن گام های قطعی در مسیر موفقیت و دست‌یابی به اهداف شغلی است.

کوچ شغلی چه کار می‌کند؟

کوچ شغلی با مراجعین همکاری می‌کند تا نیازهای خاص آنها را در رابطه با تغییر شغل ارزیابی کند. این نیاز ممکن است یک ارتقاء شغلی یا ورود به بازار کاری جدید باشد. کوچ‌ها و مراجعین با هم کار می‌کنند تا مشخص کنند که در کجای مسیر شغلی آنان شکاف وجود دارد تا بتوانند مراجعین را راهنمایی کنند تا از جایی که هستند به جایی که می‌خواهند برسند. آنها با ایجاد فضایی امن برای غلبه بر باورهای محدودکننده و پرسیدن سوالات خوب برای به دست آوردن وضوح در مورد مسائل اصلی در حوزه شغلی مراجعین، به غلبه بر نقاط کور و چالش‌ها کمک می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  • کار روی اعتماد به نفس در مصاحبه‌ها
  • ایجاد تصویری منسجم از تجربه کاری گذشته و ارتباط آن با نقش آینده
  • چگونه به طور موثر با استخدام کنندگان و مدیران ارتباط برقرار کنیم
  • بررسی و آموزش بازاریابی در حوزه جذب و استخدام مانند نحوه ایجاد رزومه

کوچ شغلی چه کار نمی‌کند؟

یک کوچ شغلی نمی‌تواند نتیجه خاصی را تضمین کند چرا که او تراپیست نیست. (اگر کوچ شما احساس کند که زمینه های دیگری وجود دارد که می‌توانید از پس آن به خوبی برآیید، ممکن است به متخصص دیگری ارجاع داده شوید.) یک کوچ به شما پاسخی نمی‌دهد، بلکه آنها سؤالات هدفمندی می‌پرسند تا به شما کمک کنند به بهترین پاسخ برسید.

چه کسی نیاز به یک کوچ شغلی دارد؟

افرادی که کوچ شغلی را استخدام می کنند  معمولا افرادی با شرایط زیر هستند:

  • به فکر ایجاد تغییر شغلی بوده‌اند و برای رسیدن به هدف در سریع ترین زمان ممکن راهنمایی می‌خواهند.
  • علاقه مند به ایجاد یک سابقه کاری قانع کننده و جذاب که ممکن است برای آینده شغلی آنان مفید باشد.
  • مطمئن نیستند که می‌توانند به حوزه جدیدی ورود کنند یا ترفیع بگیرند.
  • می خواهید در برندسازی شخصی، شبکه سازی، مصاحبه یا مذاکره آمادگی بیشتری داشته باشند.
  • برای جا به جایی شغلی به حمایت و مسئولیت پذیری نیاز دارند.
  • می خواهند شفافیت و اعتماد به نفس در طی فرآیند جستجوی کار به دست بیاورند.
  • در طول مسیر نیاز به پاسخگویی دارند تا دیگر تعلل نکنند.

اگر نمی‌دانید چه می‌خواهید، کوچ شغلی مناسب شماست؟

کوچ‌های شغلی می‌توانند به مراجعین کمک کنند تا خواسته واقعی خود را روشن کنند که این نه تنها حقوق و دستمزد یا مرخصی را شامل می‌شود، بلکه تعادل کار/زندگی، مأموریت و فرهنگ را نیز شامل می‌گردد. از طریق تفکر هدایت ‌شده، یک کوچ حرفه‌ای می‌تواند به متخصصان کمک کند تا عناوین شغلی واقع‌گرایانه‌ای را که با علایق و نیازهای آن‌ها مطابقت دارد، محدود کنند.

کوچ شغلی خوب چیست؟

یک کوچ شغلی خوب به جوینده کار اجازه می‌دهد تا هدف را تعیین کند و از آن‌ها در طی فرآیندی استرس‌زا و احساسی حمایت کند. یک کوچ کمک می‌کند تا موانع درونی را که اغلب حرفه‌ای‌ها را از ایجاد تغییرات پایدار باز می‌دارد، عبور دهد، از جمله: غلبه بر باورهای محدود کننده، به دست آوردن وضوح در مورد خواسته‌های اصلی، ایجاد اعتماد به نفس و رسیدگی به ترس‌های اصلی.

چگونه کوچ شغلی مناسب را انتخاب کنیم؟

قبل از انتخاب هر کوچ باید سوابق، تجربه و تخصص آنان را مدنظر داشته باشید . هنگام انتخاب کوچ شغلی توجه داشته باشید که آن فردحتما آموزش‌ها و دوره‌های مرتبط و مناسبی را گذرانده باشد و گواهینامه‌های آموزشی کوچینگ را دریافت کرده باشد. علاوه بر سوابق کوچ، باید مطمئن شوید که متد کوچینگ یا خدمات آن‌ها برای شما مناسب باشد. لذا بهتر است که از  ابتدا با آنها صحبت داشته باشید.

جلسات کوچینگ شغلی چقدر طول می‌کشد و چقدر هزینه دارد؟

جلسات کوچینگ معمولا برای تمامی افراد یکسان نیست و به نوع کیس و تعداد جلساتی که نیاز دارد مربوط بوده و باید در ابتدا بررسی و سپس محاسبه گردد.

چرا باید یک کوچ شغلی استخدام کنید؟

کوچ شغلی مناسب می‌تواند به شما کمک کند با موارد و موانع درونی که ممکن است در جستجوی شغلی شما را متوقف کنند، مقابله کنید. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند با ارائه مؤثرترین نکات و استراتژی‌ها برای استفاده در هر بازار کاری به شما کمک کنند تا جستجوی شغلی شما را هدفمندتر نماید. کوچینگ شغلی همچنین مسئولیت پذیری و پشتیبانی را ارائه می‌دهد که اغلب هنگام دستیابی به هدفی مانند جا به جایی شغل، مورد نیاز است و قطعا هیچ مقاله یا ویدیویی در گوگل نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *