دسته‌بندی نشده

مهارت‌های کلیدی گوش دادن برای کوچینگ و منتورینگ

گوش دادن

گوش دادن یکی از ضروری‌ترین مهارت‌ها برای جلسات کوچینگ و منتورینگ است. این به شما امکان می‌دهد مراجع خود را درک کنید، ارتباط برقرار کنید و بازخورد ارائه دهید. با این حال، گوش دادن فقط شنیدن حرف‌های طرف مقابل نیست چرا که شامل توجه به لحن، زبان بدن، عواطف و پیام‌های پنهان در پشت این صحبت‌ها می‌باشد. در ادامه، مهارت‌های شنیداری کلیدی برای کوچینگ و منتورینگ مؤثر و چگونگی بهبود آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال، تمرین حضور کامل و درگیر شدن در یک مکالمه، بدون ایجاد حواس پرتی و قطع مکالمه، قضاوت، یا تحمیل نظرات خود است. این مهارت‌ها شامل نشان دادن علاقه، پرسیدن سؤالات باز، بازنویسی، خلاصه کردن و بازتاب آنچه می‌شنوید است. گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند تا با مراجعین خود اعتماد، همدلی و ارتباط برقرار کنید و اهداف، چالش‌ها و نیازهای آن‌ها را روشن سازید.

گوش دادن انتقادی

گوش دادن انتقادی توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی آنچه می‌شنوید با استفاده از منطق، استدلال و شواهد است که شامل شناسایی نکات اصلی، مفروضات، استدلال‌ها و مفاهیم صحبت‌های مراجع و آزمون اعتبار، سازگاری و ارتباط آن‌ها است. گوش دادن انتقادی به شما کمک می‌کند تا مراجع خود را به چالش بکشید، تفکر انتقادی آن‌ها را تحریک کنید و از تصمیم‌گیری و حل مشکل آن‌ها حمایت کنید.

گوش دادن همدلانه

گوش دادن همدلانه مهارت احساس و درک عواطف، احساسات و دیدگاه‌های مراجع و انتقال آن درک به شیوه‌ای محترمانه و دلسوزانه است که شامل تأیید و ابراز همدلی با احساسات آن‌ها و استفاده از نشانه‌های کلامی و غیرکلامی مناسب است. گوش دادن همدلانه به شما کمک می‌کند تا فضای امن و حمایتی را برای مراجعین خود ایجاد کنید و هوش هیجانی و انعطاف پذیری آن‌ها را تقویت کنید.

گوش دادن استراتژیک

گوش دادن استراتژیک مهارتی است که گوش دادن خود را با اهداف کوچینگ و منتورینگ خود هماهنگ کنید و بسته به موقعیت از تکنیک‌های مختلف گوش دادن استفاده کنید که شامل انعطاف پذیری، انطباق پذیری و هدفمند بودن در گوش دادن و انتخاب مناسب‌ترین سطح گوش دادن برای هر مرحله از فرآیند کوچینگ و منتورینگ است. گوش دادن استراتژیک به شما کمک می‌کند تا یادگیری، رشد و توسعه مراجع خود را تسهیل کنید تا در نهایت به اهدافشان برسند.

گوش دادن به بازخورد

گوش دادن به بازخورد مهارت دریافت و ارائه بازخورد سازنده در یک رابطه کوچینگ و منتورینگ و استفاده از آن برای بهبود عملکرد و اثربخشی است که شامل درخواست، پذیرش و عمل بر اساس بازخورد از مراجع شما و همچنین ارائه بازخورد خاص، به موقع و عملی است. گوش دادن به بازخورد به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنید، پیشرفت مراجع خود را زیر نظر داشته و نقاط قوت آن‌ها را تقویت کنید و زمینه‌های بهبود آن‌ها را بررسی نمایید.

گوش دادن آگاهانه

گوش دادن آگاهانه، تمرین گوش دادن با آگاهی و توجه است، بدون اینکه افکار، احساسات یا سوگیری‌ها کوچکترین خللی در این زمینه ایجاد کنند. گوش دادن فعال شامل توجه به وضعیت ذهنی، احساسات و مدیریت موثر آن‌ هاست. گوش دادن آگاهانه به شما کمک می‌کند تا عمیق‌تر گوش کنید، از سوء تفاهم‌ها و درگیری‌های احتمالی جلوگیری کنید و یک رابطه کوچینگ و منتورینگ سازنده ایجاد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *