دسته‌بندی نشده

بازخورد در کوچینگ

بازخورد در کوچینگ

بازخورد بخش مهمی از کوچینگ و منتورینگ است، زیرا به مراجعین شما کمک می‌کند تا مهارت ها، عملکرد و اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند. با این حال، بازخورد به تنهایی برای اطمینان از کسب نتایج مثبت کافی نیست چرا که باید مطمئن شوید که مراجعین شما موارد گفته شده در فیدبک را بررسی و در برنامه خود اعمال می‌کنند.

هماهنگی بازخورد با اهداف

قبل از ارائه بازخورد، مطمئن شوید که شما و مراجعتان خود درک روشن و مشترکی از اهداف، انتظارات و معیارهای موفقیت دارید. این به شما کمک می کند تا بازخورد خود را به گونه ای تنظیم کنید که مرتبط، خاص و سازنده باشد. دادن بازخورد  به مراجع شما کمک می کند تا ببیند که چگونه تغییرات بازخورد با نتایج مورد نظر آن‌ها هماهنگ است و آن‌ها را تشویق می‌کند تا اقدام کنند.

استفاده از مدل SBI

مدل SBI یک راه ساده و موثر برای ایجاد ساختار جهت ارائه بازخورد است. مخفف عبارت (Situation), (Behavior) , (Impact) است. شما با توصیف موقعیتی(Situation)  که در آن رفتار (Behavior)  را مشاهده کردید، شروع می‌کنید و سپس خود رفتار را توصیف می‌کنید و تأثیر رفتار بر خود، دیگران یا نتایج  حاصل از آن را توضیح می‌دهید. به این ترتیب از قضاوت یا فرضیات، اجتناب می‌کنید و بر واقعیت‌ها و پیامدها تمرکز می کنید. مدل SBI همچنین به مراجعین شما کمک می‌کند تا منطق پشت بازخورد و مزایای تغییر رفتار خود را درک کند.

توافق در مراحل اقدام

پس از ارائه بازخورد، باید به مراجعین خود کمک کنید تا آن را به مراحل عملی مشخص و قابل اندازه گیری تبدیل کند. شما می‌توانید از چارچوب SMART برای هدایت این فرآیند استفاده کنید. SMART مخفف عبارت (خاص) Specific، (قابل اندازه گیری) Measurable، ) Achievableقابل دسترس)، (مرتبط) Relevant و (محدود به زمان) Time-bound است. با تعیین اهداف SMART، می توانید در مورد آنچه که باید انجام شود، نحوه انجام آن و زمان انجام آن  با مراجعین خود به توافق کنید. همچنین می‎توانید از چارچوب SMART برای نظارت بر پیشرفت و ارزیابی نتایج استفاده کنید.

ارائه پشتیبانی و پیگیری

بازخورد دادن یک رویداد یکباره نیست، بلکه یک فرآیند مستمر است. شما باید پشتیبانی و پیگیری مستمری را برای مراجع خود در حین اجرای تغییرات بازخورد ارائه دهید. شما می‌توانید این کار را با ارائه تشویق، شناخت، منابع و پیشنهادات انجام دهید. همچنین می‌توانید مرتباً با مراجع خود تماس بگیرید تا برنامه اقدام آن‌ها را بررسی کنید، دستاوردهای آن‌ها را پیگیری کنید، چالش‌ها را شناسایی کنید و در صورت نیاز اهداف آن‌ها را تنظیم کنید. با ارائه پشتیبانی و پیگیری، می‌توانید بازخورد و مسئولیت پذیری را تقویت و اعتماد ایجاد کنید.

دریافت بازخورد از مراجعین خود

در نهایت، شما همچنین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مراجعین شما تغییرات و اقدامات حاصل از ارائه بازخورد را اعمال می‌کنند. می‌توانید از آنها بپرسید که در طی جلسات کوچینگ و منتورینگ چه چیزی از شما یاد گرفته‌اند، چه کارهای متفاوتی انجام داده‌اند و چه نتایجی کسب کرده‌اند. همچنین می‌توانید در مورد سبک، روش‌ها و تکنیک‌های کوچینگ یا منتورینگ خود توضیحاتی از آنان بخواهید چرا که این به شما کمک می کند یک گفتگوی دو طرفه ایجاد ، یادگیری متقابل را تقویت و مهارت‌های خود را به عنوان کوچ یا منتور بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *