دسته‌بندی نشده

بهبود مهارت گوش دادن فعال و پرسشگری در کوچینگ زندگی

مهارت‌ های گوش دادن فعال

گوش دادن فعال و سوال پرسیدن، از مهارت‌های ضروری برای کوچ زندگی است  چرا که لایف کوچ‌ها می‌خواهند به مراجعین خود در رسیدن به اهدافشان و غلبه بر چالش‌هایشان کمک کنند. با گوش دادن دقیق و پرسیدن سؤالات خوب، لایف کوچ‌ها می توانند ارتباط برقرار کنند، بینش را استخراج و یادگیری و عمل را تسهیل کنند.

گوش دادن فعال چیست؟

گوش دادن فعال فراتر از شنیدن حرف های مراجع است و شامل توجه به کلمات، لحن، زبان بدن و احساسات آنها و نشان دادن علاقه و همدلی با مراجع است. گوش دادن فعال به معنای پرهیز از حواس‌پرتی، وقفه‌ها، قضاوت‌ها و پیش‌فرض‌ها و ارائه بازخورد است. گوش دادن فعال به شما کمک می کند تا فضای امن و حمایتی را برای مراجعین خود ایجاد کنید تا بتوانند مسائل و مشکلات خود را راحت‌تر بیان کنند.

سوال پرسیدن چیست؟

سؤال کردن هنر پرسیدن سؤالات باز، مرتبط و معنادار است که به مراجعین کمک می کند تا فکر کنند، شفاف سازی کنند، کشف کنند و تصمیم بگیرند. سؤال کردن به معنی دعوت از مراجعین به تفکر عمیق، خلاقانه، انتقادی و یافتن راه حل‌ها و اقدامات است. سؤال خوب پرسیدن به شما به عنوان یک کوچ کمک می کند تا مفروضات مراجعین خود را به چالش بکشید، کنجکاوی آن‌ها را تحریک کنید و به آن‌ها قدرت دهید تا مسئولیت رشد خود را بر عهده بگیرند.

چگونه مهارت‌های گوش دادن فعال و پرسشگری را توسعه دهیم؟

توسعه مهارت‌های گوش دادن فعال و پرسشگری نیازمند تمرین است. برای بهبود این مهارت‌ها، فرصت‌هایی را برای گوش دادن و پرسیدن سؤالات در زمینه‌های مختلف، مانند مکالمات و جلسات  در اطراف جستجو کنید. برای ضبط و بررسی جلسات کوچینگ خود وقت بگذارید و نقاط قوت و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید. از مراجعین، همسالان یا همکار ان در مورد مهارت‌های گوش دادن و پرسش خود بازخورد بخواهید. به‌علاوه، کتاب‌ها، مقاله‌ها یا وبلاگ‌هایی را در مورد تکنیک‌های گوش دادن فعال و سوال پرسیدن بخوانید تا بیشتر یاد بگیرید.

چگونه از مهارت‌های گوش دادن فعال و پرسشگری در کوچینگ استفاده کنیم؟

به کارگیری مهارت‌های گوش دادن فعال و پرسشگری در کوچینگ یک رویکرد یکسان نیست. بستگی به زمینه، مراجع و هدف جلسه کوچینگ دارد. به طور کلی، برای ایجاد رابطه و حس اعتماد با مراجع برقراری تماس چشمی مناسب، زبان بدن و نشانه‌های کلامی مهم است. علاوه بر این، باید جلسه کوچینگ را بر اساس مدلی مانند GROW (هدف، واقعیت، گزینه‌ها، اراده) پیش ببرید و از سؤالاتی استفاده کنید که با هر مرحله همسو باشد. علاوه بر این، شما باید از انواع سؤالات مانند سؤالات باز، کاوشگر، شفاف سازی، بازتابی، فرضی و مقیاس بندی برای دریافت پاسخ‌های متفاوت از مراجعین خود استفاده کنید. گوش دادن فعال و پرسش برای کوچ‌هایی ضروری است که می‌خواهند در زندگی مراجعین خود تغییرات مثبتی ایجاد کنند.

با توسعه این مهارت ها یعنی هنر گوش دادن فعال و پرسیدن سوالات خوب می‌توانید اثربخشی مربیگری خود را افزایش دهید و به مراجعین در  رسیدن به اهدافشان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *